середа, 21 жовтня 2015 р.

Київська держава за часів правління князя Володимира Великого. Урок 7 клас


    Тема. Київська держава за часів правління князя Володимира Великого
     Мета:
-       охарактеризувати внутрішнє та зовнішнє становище Київської держави за часів правління князя Володимира;
-       визначити передумови та значення запровадження християнства на Русі;
-       сформувати основні поняття: держава, християнство, реформа;
-       розвивати вміння встановлювати хронологічну послідовність історичних подій,  аналізувати факти і події, працювати з джерелами інформації, зіставляти її, робити висновки, працювати з історичною картою;
-       сприяти патріотичному вихованню школярів.
    Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
     Педтехнологія: ІКТ, ейдотехнологія, продуктивний урок.
     Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником та контурною картою, тести, метод узгодження фантазії та уяви з умінням чітко висловлювати власні думки, метод Цицерона, ланцюговий метод, ТЗН.
     Обладнання: Гісем О.В., Мартинюк О.О. Історія України»  підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних  закладів.- Х..: Ранок, 2015 ; Аркас М.  Історія України – Русі. – К.: Вища шк.., 1990, Костомаров М.І. Галерея портретів: Біогр. нариси . – К.: Веселка, 1993 , Святокум О.Є. Історія України 7 клас. Контурні карти із завданнями. – Х.: Ранок, 2011; портрети  князя Володимира, Анни, репродукції картин (Хрещення   киян.   Художник   К.   Лебедєв, Заснування   Десятинної   церкви.   Художник   В.   Верещагін)
       Поняття: «держава», «християнство», « реформа».
       Дати:  980 – 1015 рр.  – період правління Володимира Великого
                   988 р. – запровадження князем Володимиром християнства на  Русі
                   996 р. – було збудовано Десятинну церкву

План та хід уроку

І.Підготовчий етап (3 хв)
Гра «Правда – неправда»
ü Перші київські князі походили з полян (правда).
ü З ім’ям князя Ігоря  пов’язана перша спроба хрещення Русі (неправда).
ü Олег прибив свій щит до воріт Царгороду (правда)
ü Ігор збільшив збір данини на Русі (правда).
ü Княгиня Ольга була похована за язичницьким обрядом (неправда)
ü  Зовнішня політика Святослава мала переважно завойовницьку спрямованість (правда).
ü Наступники Святослава зосередилися на розбудові держави (правда)
ІІ. Орієнтація (2хв)
     Учитель. У ІХ – Х ст. на  Русі встановилася форма правління державою, де головною фігурою був князь.
Працюємо з історичними термінами.
 Держава – політичне утворення з визначеною територією, економікою і політичною владою.
        Власне, за князювання Володимира Русь почала підноситися як цілісне суспільство і держава.
ІІІ. Презентація (2 хв)
Скрайбінг «Князь Володимир»
(Володимир – син князя Святослава і ключниці Малуші. Будучи ще в дитячому віці, Володимир був прикликаний новгородцями на княжіння. Він виїхав до Новгорода разом із дядьком Добринею, братом матері Малуші. Після смерті Святослава між його дітьми – Ярополком, Олегом та Володимиром -  розпочалася міжусобиця. Внаслідок війни між братами великим князем київським у 980 році стає Володимир)
ІV. Керована  практика (18 хв)
Працюємо з текстом підручника (с. 44).
     Володимир  розпочав  своє  князювання  з  того,  що  відправив  варягів,  які допомогли  йому  здобути  владу,  до  Константинополя  служити  візантійському  імператору.  Своїх  дружинників  князь  посадив  намісниками  в  багатьох  містах  Русі.
     Новий  князь  продовжував  політику  попередників  щодо  підпорядкування  Києву  східнослов’янських  земель,  які  не  увійшли  до  складу  Русі  або  відпали  в  попередні  роки.  У  981  р.  Володимир  відвоював  у  поляків  територію Червенських міст  (Волинь,  Червень,  Белз  і  Перемишль).
      
Формуємо просторові уміння. Робота з контурною картою..
        Виконати завдання 1, 2(а) на с. 3  .  

        Отже, за часів Володимира завершився процес формування державної території Русі.

Учитель. Близько 988 року князь Володимир здійснив ряд реформ (адміністративну, судову, воєнну, релігійну).

Працюємо з історичними термінами.
        Реформа – комплекс заходів, яким запроваджуються нові умови діяльності.
-         Південні кордони Русі було зміцнено величезною системою укріплень, відомою як «Змієві вали»
 Працюємо з текстом підручника (с. 45).
«Змієвими   валами»   називали   оборонні   лінії,   які   захищали   Київ   із   півдня,   сходу й заходу, простягаючись майже на тисячу кілометрів уздовж проток Дніпра. Назва   походила    від  легенди  про  богатирів,  які  боролися   з  велетенським змієм,   що   нападав   на   слов’янські   землі.   Вони   начебто   запрягали   Змія   в  плуг й  орали   гігантські   борозни,   доки   він   не   сконав».

Формуємо просторові уміння. Робота з контурною картою..
       Виконати завдання 3 на с. 3  .  

Учитель. За час правління Володимир переконався, що для зміцнення держави  та її престижу потрібна нова віра. Князь зупинив свій вибір на християнстві візантійського зразка.
      Хрещення Володимира здійснили візантійські священики у Херсонесі. Тоді ж він взяв шлюб із сестрою імператора Візантії Анною. Ця подія поклала початок хрещенню Русі.

Працюємо з історичними термінами.
Християнство – одна з  світових релігій, віра в Ісуса Христа як втілення і прояв Бога заради спасіння людства.
Формуємо просторові уміння. Робота з контурною картою..
       Виконати завдання 4 на с. 3  .  
V. Незалежна  практика  (15 хв)
Працюємо з джерелом (с. 47).
«Повість   минулих   літ»  
             «І коли  Володимир прибув,  повелів він   поскидати  кумирів  —   тих  порубати, а  других     вогню   оддати.    Перуна    ж  повелів    він  прив’язати    коневі    до  хвоста і  волочити   з  Гори   по   Боричевому   узвозу   на   ручай,   і  дванадцятьох   мужів   поставив   бити   його   палицями…
             І  коли   ото  волокли     його   по  ручаю    до  Дніпра,    оплакували     його   невірні люди,   бо   іще   не   прийняли   вони   були   хрещення.   І  приволікши   його,   вкинули його   у  Дніпро…
             Потім   же   Володимир   послав   посланців   своїх   по   всьому   городу,   говорячи: «Якщо   не   з’явиться   хто   завтра   на   ріці  —   багатий,   чи   убогий,   чи   старець,   чи  раб,—   то   мені  той   противником  буде»… а назавтра   вийшов  Володимир  з попами     цесарициними       і  корсунськими      на  Дніпро.    І  зійшлося   людей    без   ліку, і  влізли   вони   у  воду,  і  стояли  —   ті  до  шиї,  а  другі  —  до   грудей.   Діти  ж  не відходили      од  берега,   а  інші  немовлят     держали.     Дорослі    ж  бродили     у  воді, а  попи   стоячи   молитви   творили».
1. Як,   за повідомленням   літописця, відбувалося  хрещення   киян?              
2.  Чому   Володимир      наказав    бити   палицями     статую    Перуна?    Як  цим   вчинком     він  хотів вплинути   на   киян   і  схилити   їх   до   хрещення?    
3.  Яким   є  ставлення   Нестора­ літописця   до   подій,   про   які   він   розповів?  Чому   ви   так   вважаєте?
4. Яке значення мало запровадження християнства на Русі?
Учитель.  Після прийняття християнства в Русі розпочалося карбування власних золотих «златники» та срібних «срібляники»  монет. Розвивалися писемність, освіта, література, мистецтво.
    Для підтримання стабільних відносин із іншими країнами Володимир активно застосовував так звану «шлюбну дипломатію»
    Завдання. Створити логічний ланцюг подій із життя і діяльності князя Володимира

VІ. Домашня практика  (5 хв)
Клас ділиться на 5 груп  відповідно до тем завдань:
  1. Реформатор
  2. Розбудова Києва
  3. Міждинастійні шлюби
  4. Нумізматика і Володимир Великий
  5. Образ князя в літературі
У кожній групі є: філолог, дослідник, фотограф, кінорежисер, ерудит.
Завдання для виконання домашньої роботи розміщенні на сайті за адресою: http://zunal.com/webquest.php?w=298939

Немає коментарів:

Дописати коментар