субота, 3 жовтня 2015 р.

Україна в роки Другої світової війни (1939–1945) . 5 клас

Мета: розповісти учням про Україну в ІІ Світовій війні, познайомити їх із трагічними сторінками історії,визначити найважливіші події та називати найвідоміших діячів тих часів, дати уявлення про життя людей на окупованій території, розвивати вміння працювати з картою, історичними джерелами, виховувати почуття поваги до учасників війни.
     Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
     Обладнання: підручник В.С.Власова «Історія України (Вступ до історії)», атласи, контурні карти для 5 класу, портрети М.Ватутіна, С.Ковпака, О.Федорова  та інших діячів, документи, ілюстрації  до теми, фотографії з сімейних альбомів.
     Поняття: «Друга світова війна», «Велика Вітчизняна війна», «окупація», «остарбайтер», «рух Опору», «партизанський загін»
     Дати:  1 вересня 1939р – початок ІІ Світової війни
                 22 червня 1941р. – початок війни СРСР із ІІІ Рейхом
                 11липня – 19 вересня 1941р.- оборона Києва
                 6 листопада 1943р.- битва за Дніпро
                 28 жовтня 1944р.- звільнення України від фашистських військ
                 9 травня 1945 р. – День Перемоги

Епіграф до уроку

Народ. творчість

І. Створення емоційної атмосфери уроку.
Учні розглядають фото, на яких зображено пам’ятники присвячені подіям війни.
Учитель
Тут обелісків ціла рота. 
Стрижі над кручею стрижуть. 
Високі цвинтарні ворота 
високу тишу стережуть.
Звання, і прізвища, і дати. 
Печалі бронзове лиття. 
Лежать наморені солдати, 
а не проживши й півжиття!
Л.Костенко

ІІ. Етап рефлексивного контролю.
Перевірка домашнього завдання. Тести
1.      Українську Центральну Раду очолив
А В.Винниченко                          В П.Скоропадський
Б М.Грушевський                         Г Д.Дорошенко

2.      ЗУНР було проголошено
А 4 березня 1917                         В 13 листопада 1918
      Б 29 квітня 1918                         Г 22 січня 1919
3.      Укажіть дату проголошення Акту Злуки ЗУНР та УНР
А 13 листопада 1918                  В 12 грудня 1919                                                       
 Б 14 листопада  1918                 Г 22 січня 1919
4.      УРСР увійшла до складу СРСР у
А 1919                            В 1921
Б 1922                             Г 1920
5.       З якого року почалося створення колгоспів
А 1929                            В 1930
Б 1927                             Г 1932
6.       Роки Голодомору в Україні
А 1924-10-925                В 1932-1933
Б 1946-1947                    Г 1917-1918
7.       Установіть відповідність між історичними постатями та посадами, які вони обіймали
1.      П.Скоропадський
2.      М.Грушевський
3.      В.Винниченко
            А Очолив Генеральний секретаріат у першому українському уряді
            Б Гетьман Української держави
            В Голова Раднаркому України
            Г Очолив Українську Центральну Раду
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
   Події війни постійно привертають до себе увагу, бо вона торкнулася кожної сім`ї. Скільки б не змінилося поколінь на землі, вони повинні знати, що таке фашизм і яких страждань завдав людству.       
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Для реалізації мети поставлені такі  завдання:
-          охарактеризувати події в Україні протягом 1939 – 1944 років,
-          показати антигуманний характер нацизму,
-          доповнити, конкретизувати картину подій жорстокого окупаційного режиму,
-          з’ясувати, який внесок було зроблено українцями в перемогу над фашизмом

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
Проблемне завдання: довести, що війна залізом і кров’ю пише правду про кожного.

Учитель
    1 вересня 1939 року ввійшло в історію людства як Друга світова війна. Війна, в яку було втягнуто 61 країну. Розпочалася окупацією німецькими військами  Польщі. Через 16 днів Червона армія, згідно з домовленістю з Німеччиною, вступила на східні землі Польщі. На приєднаній території встановлювалася радянська влада.
1.      Працюємо з історичними термінами

Окупація – тимчасове загарбання однією державою території іншої держави.
2.Формуємо просторові уміння. Робота з атласом та контурною картою.
-          Заштрихувати приєднані території.
Учитель
   22 червня 1941 року Німеччина без попередження напала на СРСР. (Учитель може продемонструвати фрагменти документальних хронік, фотографії чи спогади очевидців на тему «Початок війни»)
3.Формуємо просторові уміння. Робота з атласом та контурною картою.
-          За допомогою карти «Наступ німецьких військ», назвати міста України, які були окуповані в перші місяці війни.
-          Позначити на карті місто Київ і дату його окупації (позначити, коли була окупована область, район , населений пункт, де проживаєте).

4.       Працюємо з текстом підручника с.149.
Учні читають уривок із книжки Д.Малакова «Оті два роки…»
Учитель
  «Новий порядок», установлений нацистами , відзначався ворожістю та жорстокістю. Не жаліли ні стариків, ні жінок, ні дітей. Багато жителів зазнали поневірянь на чужині.

5.      Працюємо з історичними термінами
Остарбайтери (нім. Ostarbeiter — «східні робітники») — особи, які були вивезені гітлерівцями з України, на примусові роботи до Німеччини.
6.      Працюємо з документами
Заздалегідь підготовлені учні зачитують спогади своїх односельців про життя за окупації.
Учитель
    Визволення України відбувалося протягом 1943-1944 років. «Лишилося німчурі недовго на   нашій землі   будь,   коли люди   почули,   що воїни-визволителі із-за Дніпра йдуть». Особливе місце мала битва за Дніпро, після його форсування почалося звільнення України.
  Невдоволення населення окупованих територій німецьким «новим порядком» призвело до розгортання в Україні масового Руху опору. На Сумщині та Чернігівщині діяли партизанські загони, які очолювали Сидір Ковпак, Олексій Федорів. Н Волині та Поліссі – повстанський рух.
7.      Працюємо з історичними термінами
Рух опору – антифашистський визвольний руху роки Другої світової війни.
Учитель
    28 жовтня 1944 року  вся територія України була звільнена від фашистських військ. «На землі Тараса трупами фашистів устелилася траса». За окупацію нашої землі гітлерівці заплатили велику ціну – життя.  Днем, коли віддають шану загиблим у Великій Вітчизняній війні, - 9 травня.
8.      Працюємо з текстом підручника с.153.
 Прочитати текст «Про що можуть розповісти нагороди Великої Вітчизняної війни»
9.Працюємо з історичними документами
Учні розповідають про участь у війні їхніх родичів, знайомлять з документами, фотографіями.

VІ. Узагальнення та систематизація знань
  1. Накреслити лінію часу і позначити на ній дати, які вивчалися на уроці.
  2. Чому Український народ піднявся на боротьбу проти фашизму?
    
VІI. Підбиття підсумків уроку
Обчислити , яку річницю Перемоги будемо святкувати в 2015 році?

VІІI. Повідомлення домашнього завдання

  1. Опрацювати § 19, відповідати на запитання.
  2. Створити презентацію «Мої земляки у роки війни», «Нагороди Великої Вітчизняної війни»

Немає коментарів:

Дописати коментар