пʼятниця, 15 січня 2016 р.

ДИСТАНЦІЙНЕ ВИВЧЕННЯ ПРЕДМЕТІВ СУСПІЛЬНО – ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ В СІЛЬСЬКІЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ

  Для впровадження дистанційної освіти у загальноосвітні навчальні заклади, зокрема у сільські, необхідно враховувати низку факторів та оцінити ризики. Основним шляхом для надання освітніх послуг є інформаційно-комунікаційні технології.  Дистанційне навчання має гнучкий індивідуальний графік, знімає психологічний дискомфорт у школяра, розширює можливості для учнів із сільської місцевості та для дітей з особливими освітніми потребами.  Подається перелік методів та прийомів для дистанційного опанування предметами суспільно-гуманітарного циклу. Використання їх забезпечать умови для повноцінної самореалізації, підвищать рівень компетентності, розширять можливості для дітей із сільської місцевості
Ключові слова: дистанційне навчання, сільська школа, особливі освітні потреби, ситуація успіху, мова, література, історія.

    У сучасних умовах однією із стратегічних завдань системи освіти стає формування особистості з високим рівнем інтелектуальної культури, орієнтованої на безперервний саморозвиток, що визнає пріоритет загальнолюдських цінностей, здатної забезпечити своєю діяльністю сталий розвиток людства в майбутньому. Забезпечення кожній людині, незалежно від її фізичних, розумових здібностей та місця проживання,  можливості використання свого  потенціалу є одним із пріоритетних завдань  загальноосвітніх закладів. Щоб реалізувати зазначений пріоритет, потрібно здійснити модернізацію та переорієнтацію традиційної освітньої галузі. Одним із шляхів модернізації є широке впровадження інформаційно – комунікаційної технології та окремої її ланки - дистанційного навчання.
      Ідея впровадити дистанційне навчання виникла у Великобританії ще в 1926 році,  у 1969 було створено перший дистанційний університет [9]. Це дало поштовх для інших навчальних закладів створювати аналогічні проекти і запускати їх у себе. Популярність дистанційного навчання з використанням Інтернет – ресурсів  зростає з кожним роком і в багатьох країнах [11].
 Інтеграція України у світовий освітній простір вимагає постійного вдосконалення національної системи освіти, пошуку ефективних шляхів підвищення якості освітніх послуг, апробації та впровадження інноваційних педагогічних технологій.  Для цього у 2002 році  МОН України започаткувало експеримент із дистанційного навчання.        
 На сьогодні в Україні існує законодавче поле для функціонування дистанційного навчання, зокрема Закон України  „ Про освіту ” ,  Закон України „ Про національну програму інформатизації», Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні , Положення про дистанційне навчання,   Національна програма „Освіта. Україна ХХІ сторіччя ” [4,5,6,7,8,10,12].
     Головна мета дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти  [10].
       Завдання - забезпечити громадянам можливість реалізувати конституційне право на здобуття освіти незалежно від стану здоров’я, місця проживання та відповідно до їх здібностей.
    Нині в Україні простежується тенденція до соціальної диференціації у сфері освіти, соціальною поляризацією молоді.   У суспільстві відбувається перерозподіл шансів на отримання молоддю повноцінної освіти.  Саме сільські діти належать до числа тих  соціальних груп,  які спочатку мають обмежені можливості, неоднакові стартові умови, неоднаковий доступ до освіти.
    Модернізація сільської школи є однією з найважливіших проблем Української держави.
       Сільська школа є тим осередком, який впливає на соціально - економічний розвиток села,  підвищення культурного рівня його мешканців, розв’язання демографічних проблем. Практика показує слабку підготовленість сільських школярів, їх не конкурентоздатність порівняно з міськими однолітками. У зв’язку з цим необхідний новий погляд на проблему загальноосвітньої школи сільської місцевості, нові рішення. Щоб уникнути обмеженості доступу сільських учнів до якісної освіти,  потрібно зробити освіту сільського учня рівноцінною з міською, створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості.
   Отже, застосування дистанційної форми навчання у сільській школі є тією гарною можливістю, щоб отримати знання на лекціях кращих викладачів, працювати з різними джерелами інформації, використовуючи можливості всесвітньої мережі.
   Організація навчального процесу дітей шкільного віку за дистанційною формою  у сільській місцевості має свої особливості.
 По-перше, для реалізації даного проекту потрібно, щоб усі учні мали необхідні технічні засоби. Сьогодні, на жаль, такі засоби мають лише 80 % школярів.
 По – друге, підключення до мережі Інтернет мають ще менше осіб, а якщо воно і є, то через низьку швидкість працювати в он-лайн режимі просто не можливо.
По – третє, потрібні певні навики працювати за допомогою Skype та форумів, мати електрону адресу.
По-четверте, дітям початкової та середньої ланки досить складно само організуватися для щоденних самостійних занять.
По-п’яте,  низька комп’ютерна грамотність батьків.
Отже, при впровадженні дистанційного навчання у загальноосвітні школи сільської місцевості потрібно враховувати кожен окремий випадок.
    Не дивлячись на багато труднощів,  дистанційна освіта є цікавою, з’являється можливість підвищити рівень та якість знань незалежно від місця проживання, стану здоров’я тощо. Таке навчання пропонує різноманітний вибір матеріалів, що оновлюється постійно, крім того, супроводжується яскравими малюнками, фотографіями, таблицями, схемами, відеозаписами. Через недостатню кількість друкованих підручників та для їх здешевлення можливе користування електронними підручниками.  Поширення дистанційного навчання подолає нерівність у системі освіти.
      Світова практика показує, що дистанційна освіта може бути реалізована через три технології:
1.Кейс – технологія.
2.Мережева технологія.
3.ТV - технологія [2].
   Усі вищезгадані технології не є ідеальними. Одна зручна для читання, інша має високий рівень наочності, третя постійно оновлюється, проте недоліків і проблем вистачає в кожній.
  Якщо організувати педагогічний процес із використанням дистанційного навчання, то:
a)     для адміністрації школи:
·        розширюються можливості для вивчення рівня професійної майстерності вчителів,
·        вивчення формування самоосвітньої компетентності учнів,
·        підвищуються якість та ефективність управління педагогічним процесом;
б) для педагогів:
·        створюються умови для творчого потенціалу, їх адаптації  до інноваційного освітнього середовища;
·        підвищується рівень комп’ютерної грамотності  вчителів;
·        забезпечується педагогічний моніторинг, який дозволяє здійснювати облік успішності школярів із виконання ними індивідуальних завдань;
с) для учнів:
·        забезпечуються умови для повноцінної самореалізації, самоконтролю, самостимулювання кожного учня;
·        підвищується рівень самоосвітньої компетентності;
·        формуються знання про те, як планувати свою діяльність;
·        удосконалюються вміння працювати з різними джерелами інформації;
·        забезпечується постійна мотивація навчальної діяльності.
 Дистанційне навчання повинно здійснюватися відповідно до загально дидактичних та спеціальних принципів [1]. У процесі викладання предметів суспільно – гуманітарного циклу важливе значення має навчально – методичне забезпечення .   Необхідно врахувати організацію навчального матеріалу, етапи його опрацювання; забезпечити єдність освітньої, розвивальної та виховної мети навчання.
  Результативність навчання у школі залежить від теоретичних та методичних знань педагога, від якості навчальних програм, від системи організації навчального процесу.
  Для того , щоб урок був ефективним, необхідно правильно обрати, методи, прийоми та технології навчання, у якій формі подавати матеріал. Ці проблемні питання є як і в традиційному навчанні, без них не обійтися і в дистанційній освіті.
    Дистанційне навчання може здійснюватися    в синхронному й асинхронному режимі [10].  Важливим напрямком освіти є розвиток в учнів логічного мислення та усного мовлення. Вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати матеріал є одним із актуальних питань предметів суспільно – гуманітарного циклу. Тому в нагоді стане спілкування через мережу Інтернет в он-лайн режимі для засідання «круглих столів», конференцій, факультативів.
 Тема «круглого столу» формулюється заздалегідь, вона повинна мати неоднозначне тлумачення, щоб виникла необхідність її аналізу та обґрунтування з різних аспектів. На таке засідання можна запросити фахівця з певної галузі. Учні готують виступи, доповіді. Учасники заслуховують виступаючих, після чого коментують, аналізують, обмінюються думками. По закінчені дискусії педагог узагальнює все вищесказане і окреслює коло питань для самостійної роботи школяра над проблемою, що обговорювалася.
  «Круглі столи» можуть проводитися як в межах одного предмета, так і декількох, наприклад, історія та література.  Тоді запрошених фахівців буде більше. 
     Як показує педагогічний досвід, інтегроване навчання відповідає психічній та фізіологічній природі дитини. Цей метод створює сприятливі умови для формування в неї цілісного сприйняття картини світу. Через інтеграцію, за даними досліджень ученого С.У. Гончаренка, успішно здійснюється особистісно зорієнтований підхід до навчання, оскільки учень сам  у змозі обирати «опорні»   знання з різних предметів із максимальною орієнтацією на суб`єктивний досвід,  який склався у нього під впливом як попереднього навчання, так і більш широкої взаємодії з довкіллям.
     Інтегровані відео – лекції є важливим фактором оптимізації процесу навчання та підвищення його результативності.
      Цікавими і пізнавальними є «віртуальні екскурсії» по музеям. Наприклад, для вивчення курсу «Вступ до історії» в 5 класі, який є пропедевтичним.   Головна мета - підготовка учнів до успішного опанування систематичних курсів історії України та всесвітньої історії, прищеплення інтересу до предмета та мотивації до його вивчення.
    Вивчення біографії письменника на уроках літератури буде ефективнішим, якщо учні відвідають музей – садибу митця. Вони побачать, як жив письменник, познайомляться з побутом, його оточенням. Відкриють факти, які не знайдеш ні в одному писемному виданні підручника.
  «Віртуальна екскурсія» не обмежує школяра в часі, дає можливість  повернутися до музею знову, переглянути експонати, що знаходяться у фондах.
    Для формування мовленнєвої компетенції учнів дистанційне навчання надає можливість динамічного телекомунікаційного зв’язку на відстані учня і вчителя, ініціатива може походити від будь - якого суб’єкта навчального процесу.  Таке спілкування знімає психологічний стрес, зокрема    у дитини з особливими освітніми потребами.   
 Знання іноземної мови є сьогодні необхідністю і сприяє підвищенню загальноосвітнього  рівня, а володіння декількома розкриває перед випускником школи більше можливостей.  На жаль, не всі школи укомплектовані відповідними фахівцями в тому числі і  сільські. Отже, дистанційне вивчення іноземних мов є виходом із даної ситуації.
  Дистанційне навчання іноземної мови із використанням комп’ютерних та телекомунікаційних технологій включає обговорення, інтенсивну розумову активність  та колективну діяльність. Сьогодні в Україні пропонуються різноманітні електронні посібники, програми та тренажери. Дистанційне вивчення іноземної мови надає можливість  школяреві користуватися  освітніми ресурсами, які необхідні йому для оволодіння  технікою іншомовного спілкування [13].
        Для вдосконалення письма та читання учня доцільним є використання листів через електронну пошту. Учитель через блог – технологію пропонує теоретичний матеріал , питання для самоконтролю, вправи для практичного опрацювання. Учень виконує завдання у зручний для себе час і відсилає на перевірку. Педагог перевіряє, виставляє оцінку і обов’язково коментує її. Якщо учень має певні прогалини з якогось питання, вивченої теми, він зможе ще раз переглянути теоретичну частину матеріалу. Це зручно. Ніхто дитину не підганяє, не обмежує в часі.
    Теоретичний матеріал можна подавати  через відеозапис уроку або  через відео – презентацію у техніці Скрайбінг. Даний вид роликів підвищує інтерес учня до отримання знань, їх практичного застосування. Розповідь із малюнками запам’ятовується краще, бо  школярі отримують одночасно й естетичну насолоду. На запам’ятовування матеріалу впливає цікавий зміст пропонованої інформації. Вдале поєднання всіх моментів згодом принесе гарні результати.
  Учні можуть включитися в процес створення скрайбінга. Тематика найрізноманітніша: це оживлення віршів, оповідань, сюжети з історії, правознавчі казки. Працюючи в техніці «скрайбінг», школярі учаться орієнтуватися в інформаційному просторі. У дітей  розвиваються  інтелектуальні та творчі здібності, вони шукають власні шляхи до розв’язання нестандартних завдань.
  Викладання предметів суспільно – гуманітарного циклу неможливе без опрацювання джерел. Уявити вивчення історії без їх прочитання  взагалі неможливо. Використання історичних документів дозволяє повною мірою розвивати вміння аналізу та оцінки, формувати навички історичного аналізу та інтерпретації , оскільки історія за своєю суттю є процесом мислення, що спирається на свідчення минулого. Ознайомлення з ними дозволяє також створити яскраві, виразні образи подій, особистостей, епох, бо , як доводить практика, найкраще запам`ятовується фактичний матеріал, який насичений нюансами історичної епохи. Сьогодні історичні джерела стали доступніші для учнів. Електронні бібліотеки відкривають можливості для такої роботи.
   Одним із видів пізнавальної діяльності школярів є робота з наочністю, що формує  в них інформаційну компетентність. Переглянути пам’ятки минулого, картини, портрети, фото, попрацювати з історичними картами сьогодні можливо, не виходячи з будинку, завдяки Інтернету. Учителю необов’язково демонструвати при подачі певного матеріалу всю необхідну наочність. Він пропонує учневі посилання в мережі, де розташована інформація. Паралельно пропонує школяреві створити власні посилання з даної теми.
    Досить цікавим і продуктивним є використання при дистанційному навчанні веб – квесту. Освітній веб – квест – це сайт в Інтернеті, на якому учні виконують певне завдання. Відбувається інтеграція Інтернету у різні навчальні предмети. Особливість полягає в тому, що вся потрібна інформація знаходиться на різних сайтах. Крім цього учні публікують свої напрацювання на спеціальних веб – сторінках. Отриманий досвід  у даному проекті в майбутньому принесе учням свої плоди.
  Дистанційне навчання, на відміну від традиційного, має гнучкий індивідуальний графік роботи, при ньому школяреві не обов’язково перескакувати з одного навчального  предмета на інший. Розклад уроків  у школі обов’язково передбачає чергування занять, деяким учням досить важко «включитися» в наступний урок. Падає продуктивність роботи, зростає психологічне навантаження. При дистанційній освіті можливе вивчення однієї дисципліни протягом дня чи  тижня. Таке заглиблення в один навчальний предмет  чи спорідненні формує в учня  цілісне розуміння і сприйняття теми, розділу чи курсу.
       Проаналізувавши плюси і мінуси дистанційної освіти, ми дійшли висновку.
      По – перше, дистанційне навчання є тією можливістю, при якій долається нерівність в системі освіти. Актуальним це є для учнів, які проживають у сільській місцевості.
       По – друге, перед учнем відкривається значний інформаційний ресурс.
   По – третє, відеозаписи матеріалів можна використати для повторного перегляду.
       По-четверте, економиться час і кошти.
       По – п’яте, дистанційне навчання підходить не всім.
       По – шосте, проблемним є контроль знань та ідентифікація учня.
       По – сьоме, відсутність «живого» спілкування, а людина  - особа суспільна.
Список літератури:
1.   Антонів О.  Дистанційне вивчення мови : проблеми та методи // Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2007. Вип. 2. С. 48–54.
2.Дистанційне навчання - [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  http://yurii.ru/ref4/44-30.html8.
3. Дистанційне навчання у Великій Британії освіту - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://osvita.ua/abroad/higher_school/distance-learning/14757.
4. Закон України   Про освіту” - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http:// www.osvita.org.ua.
5. Закон України „ Про національну програму інформатизації”- [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: // www.osvita.org.ua.
6. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http:// www.udec.ntu-kpi.kiev.ua.
7.Наказ Міністерства освіти і науки України „Про створення Українського центру дистанційної освіти”- [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: // www.osvita.org.ua.
8.   Національна програма „Освіта. Україна ХХІ сторіччя”- [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: // www.osvita.org.ua.
9.На порозі революції: чи витісне он-лайн  освіта традиційну освіту - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.kmcp.kiev.ua/index.php/ novini/item/1144-na-porozi-revolyutsiji-chi-vitisne-onlajn-osvita-traditsijnu-osvitu.
10.Положення про дистанційне навчання  - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: // zakon 4/ rada.gov.ua/ laws/ showz0703-13.
11. Світовий досвід розвитку дистанційних форм освіти у вітчизняному контексті - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1693.
12.   Указ Президента України „Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні” - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http:// www.frchives.com.ua.
13. Хоменко Л.О., Балалаєва О.Ю. Досвід розробки методів дистанційного навчання іноземних мов у НАУ - [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  http://www.nbuv.gov.ua/e-Journals/nd/2005-1/05klomin.pdf.
14. Що таке дистанційне навчання? - [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  http:// dist.knteu/kiev.ua.
Аннотация
  Для внедрения дистанционного образования в общеобразовательные учебные заведения, в том числе в сельские, необходимо учитывать ряд факторов и оценить риски. Основным путем для предоставления образовательных услуг является информационно-коммуникационные технологии. Дистанционное обучение имеет гибкий индивидуальный график, снимает психологический дискомфорт у школьника, расширяет возможности для учащихся из сельской местности и для детей с особыми образовательными потребностями. Подается перечень методов и приемов для дистанционного освоения предметами общественно-гуманитарного цикла. Использование их обеспечат условия для полноценной самореализации, повысят уровень компетентности, расширят возможности для детей из сельской местности

Ключевые слова: дистанционное обучение, сельская школа, особые образовательные потребности, ситуация успеха, язык, литература, история.
Summary
  For the implementation of distance education in secondary schools, particularly in rural, must take into account a number of factors and assess risks. The main route for the provision of educational services is the information and communication technology. Distance learning is flexible individual schedule, relieves psychological discomfort student, expanding opportunities for students from rural areas and for children with special educational needs. Served list of methods and techniques for remote capture of objects of social and  humanitarian cycle. Their use will provide the conditions for full self-realization, increase the level of awareness, expand opportunities for children from rural areas

Keywords: distance learning, rural school, special educational needs, the situation success, language, literature, history.

Немає коментарів:

Дописати коментар